Malá sonda do našeho školství.
12.09.2018 14:14
Investice do městských školských zařízení.
Každá politická strana se před volbami holedbá tím, co všechno pro školství ve městě udělá. Když se podíváme na to, co slibovaly jednotlivé strany, zastoupené na radnici a v zastupitelstvu, tak za čtyři roky jejich působení se toho moc nesplnilo. A to, na rozdíl od té předcházející radnice, ta současná hospodařila v období hojnosti a v období, kdy státní kasu a ministerstva držela a stále ještě drží, jejich politická garnitura a jejich úředníci. Všechno je, bylo a vždy bude, o osobních kontaktech, vazbách a mnohdy i přátelstvích na potřebných ministerstvech, fondech, institucích a politických orgánech v naší zemi. Pouhým telefonem se nic nevyřídí. Je nutno osobně jednat, vědět na které dveře a kdy zaklepat apod. To jsou, ale obecně známe axiomy. Takže co se týče investic do škol a školských zařízení zřizovaných městem mohlo se udělat daleko více. Co to mělo být konkrétně? Napovíme. Je potřeba se podívat do současných volebních programů jednotlivých stran, neboť to tam určitě občan našeho města opět najde, jako nové a vše objevující řešení. Pro připomenutí a orientaci doporučujeme, aby si občan přehrál záznamy z jednání zastupitelstev, kde zjistí, že na nich zaznívaly maximálně připomínky a návrhy od zastupitelů ODS případně ČSSD. Tamtéž si může ověřit, co který zastupitel pro něho, jako občana a naše město udělal.
Rozdělení kompetencí na radnici.
Na výsledek řízení školství ve městě a získávání investic mělo určitě velký vliv a dopad i rozdělení, či říkejme spíše nerozdělení kompetencí a odpovědnosti mezi místostarosty. Což není problém jenom jich samotných, ale i starosty, rady a zastupitelstva města, kteří to dopustili. Školy a školská zařízení zřizované městem „dlouhou dobu neměly ani potuchy“, kdo je řídí, na koho se mohou obrátit se svými požadavky, nebo kdo jim pomůže, případně se jich zastane při různých jednáních či sporech. Dle odborné pedagogické veřejnosti v tomto směru zůstalo za očekáváním i zastupitelstvo i Výbor školství, coby poradní orgán zastupitelstva. Prostě dobré časy ve školství již byly. Dříve, vehementně opozicí požadované koncepce, tedy školství, kultury, sportu apod. nepasovaly současné radnici do záměrů, neboť by se jimi musela „nedaj bože“ řídit. Proto překvapuje, že těsně před volbami zadává radnice, za peníze, zpracování koncepce kultury, která měla být spíše výstupem z Výboru kultury. Taky to o něčem svědčí. Dá se zároveň předpokládat, jak dalece tato koncepce novou radnici zaváže.
Preference podpory svých škol a školských zařízení, aneb co by radnice měla dělat.
Všechny rozumné radnice podporují své školy a školská zařízení. Jednak jim to nařizuje legislativa, jednak jim to velí zdravý rozum i rozum dobrého hospodáře. Radnice by se měla především starat o svůj majetek, o provoz a naplnění svých škol a školských zařízení a o nevytváření konkurenčního prostředí svým vlastním školám. Měla by mít svou vizi, případně koncepci, na které by byla shoda napříč politickým spektrem a která by měla platnost nejen jedno volební období. Radnice by měla byt schopna podpořit nejen své školy, ale i své ředitele, kantory apod., Měla by budovat atmosféru spolupráce, jistoty a výhledu, při rozvoji svých škol a školských zařízení. Koncepce by měla jasně říci, co ve městě potřebujeme, co budeme podporovat, případně kdo to bude zajišťovat. To se ale tak trochu nepodařilo. To samozřejmě neznamená, že by radnice měla dělat problémy ostatním zřizovatelům.
A jak to vidíme my?
Zachování dostatečných kapacit školských zařízení. Podporujeme zachování a rozvoj všech pěti základních škol zřizovaných městem i všech mateřských škol ve městě i místních částech. Absolutně nesouhlasíme s předáním jakékoli městské školní budovy do majetku jiného zřizovatele, viz např. snaha církevní ZŠ Salvátor o získání městské budovy SVČ Domeček.
Nezávislí a Soukromníci
Pro lepší Valašské Meziříčí
Volte NaS