Dobrá práce.
13.06.2022 08:48
Když člověk pro něco zvedne ruku v Zastupitelstvu, měl by si na vlastní kůži zkusit důsledky svého rozhodnutí. Proto jsem dnes ráno vyrazil na první pravidelný spoj, na kterém byl nasazen nový autobus IVECO. Nový je i provozovatel MHD ve Valašském Meziříčí, společnost TQM-holding, s.r.o.Design autobusů se podle mne povedl, výrazné barvy vně i zevnitř, byť ti, kteří dosud nepřišli na chuť „roztančeného“ loga města, mohou mít výhrady. Samozřejmostí je klimatizace, bezbariérovost, nově byl dosazen vnitřní informační systém (byť jediná obrazovka umístěná za kabinou řidiče je ze zadní části vozu hůře čitelná), kamerový systém, systém automatického sčítání počtu cestujících, oddělená kabina řidiče (oceníme nejspíše v případě různých pandemických opatření). Drobnosti, jako např. špatně slyšitelné hlášení zastávek, nepříliš šťastný vnější informační systém, nebo příliš malé písmo na vnitřním informačním panelu, půjdou jistě opravit velmi rychle.Předmětem diskuzí může být výrazně nižší počet sedících cestujících. Míst k sezení je 25, navíc část z nich je nad nápravami řešena tak, že především starší, nebo méně pohybliví cestující budou mít problém je využít. Navíc zde nejsou instalována samostatná sedadla (jako ve starších typech autobusů), ale užší dvojsedadla, do kterých se budou mít dva cestující výraznějších postav problém vejít. Kapacitu snižuje i chybějící prostor pro úklidové prostředky, což se ale snad provozovateli povede vyřešit.Pozitivem je nově nástup a výstup všemi třemi dveřmi, což usnadní a urychlí nástup a výstup cestujících. Vzhledem k tomu, že pro cestující je MHD ve Valmezu zdarma, nemusí se nastupující prokazovat žádným dokladem a prakticky nepřijde do kontaktu s řidičem. Díky automatickému sčítaní cestujících si už cestující nevyzvedává ani dříve obvyklý sčítací lístek.Jedná se o moderní městský autobus s pohonem na zemní plyn, jehož nádrže jsou umístěny v nástavbě na střeše. Vozidla této koncepce počítají s větším množstvím stojících cestujících, jedoucích jen kratší úseky linky, na úkor cestujících sedících. Sedadla pro zdravotně postižené a prostory pro kočárky a invalidní vozíky jsou dobře značená a vzhledem k obvyklé potřebě v našem městě nejspíš dostačující.Celkově si myslím, že se nové autobusy povedly, a pokud budou i provozně spolehlivé, posunou veřejnou dopravu v našem městě dál.Nová vozidla jsou ovšem jenom jedním krokem k moderní městské dopravě. Následovat musí:
- Rekonstrukce a modernizace zastávek MHD – mnohé stávající označníky jsou spíše pro ostudu, o čitelnosti vylepených jízdních řádů nemluvě, bezbariérová moderní vozidla zastavující v místech bez stejně vysokých nástupních hran a například centrální stanoviště MHD u Náměstí působí hodně zastarale
- Na frekventované a přestupní zastávky (nádraží, u Náměstí, aut. stanice apod.) je potřeba instalovat inteligentní elektronický informační systém, který komunikuje s vozidly a informuje cestující o předpokládaném příjezdu a odjezdu.
- Změny potřebuje také jízdní řád a trasy MHD. Největší sídliště ve městě Vyhlídka (včetně např. Střediska volného času Domeček, nebo Domova seniorů na J.K.Tyla) nemá smysluplné napojení na síť MHD. To se musí změnit. K diskuzi je také prodloužení provozu MHD do místních částí ve večerních hodinách a o víkendech.Každopádně Městská hromadná doprava v našem městě má nakročeno správným směrem, za což patří poděkování především pracovníkům MěÚ, kteří se na organizaci dopravy podílejí.Zvláště v dnešní době drahých paliv a nedostatku parkovacích míst na mnoha důležitých místech, opět dává veřejná doprava většině obyvatel a návštěvníků města funkční alternativu k dopravě individuální.Václav Chajdrna, zastupitel města Valašské Meziříčí za NEZÁVISLÉ
