Co může radnice udělat pro cyklisty ve Valašském Meziříčí?

26.05.2022 12:06

Již několik let můžeme ve ValMezu pozorovat proměnu dopravního chování obyvatel. Je škoda, že se městu nedaří na tyto změny reagovat a budovat více infrastrukturu, která by podpořila rozvoj ekologické a udržitelné dopravy. Zatímco intenzita automobilové dopravy ve městě roste nepřetržitě již 30 let, cyklistika se jako alternativa k automobilu přesunula z denního používání do spíše rekreačního a sportovního využití. Díky cyklostezce Bečva, mají naši občané skvěle zajištěnou rekreační cyklistiku - dostaneme se pohodlně do Hranic, Karlovic i na Bečvy. Tyto cyklostezky ValMez protínají a v omezené míře tvoří páteř městské cyklodopravy. Často slýcháme lichý argument, že lidé přesedli do aut, protože zpohodlněli. Ve skutečnosti je na vině spíše nedostatečná infrastruktura, která tvoří spíše bariéry pro použití bicyklu, než aby tento ekologický a především zdravý způsob městské přepravy podporovala. Nejprve je totiž potřeba vytvořit atraktivní infrastrukturu, který vytvoří dopravní indukci. Město Valašské Meziříčí se při výstavbě takové infrastruktury nevyhnulo několika vážným chybám, které dnes činí z cyklodopravy ve ValMezu téměř adrenalinový sport.
1.       Neexistence dopravní sítě.
Žádná infrastruktura se nedá vybudovat přes noc, ale ve ValMezu se cyklistická infrastruktura tvořila často jen podle potřeb aktuálního vedení města, a bohužel jen podle právě vypsaných dotačních titulů. Je potřeba vytvořit plán cyklodopravy, který se potom bude postupně realizovat a vytvoří ucelenou síť. Městu se zatím nepodařilo takový plán vytvořit, a tak máme ve městě úseky cyklostezek odnikud nikam, neprůjezdné centrum města, nedostupná sídliště (Štěpánov) i důležité cíle (nemocnice, nádraží, Městský úřad).
2.       Kvalita dopravní sítě
Není nutné, aby se pro potřeby cyklodopravy budovaly zvláštní komunikace, které jsou drahé na výstavbu, a především je ve stísněných podmínkách města taková výstavba často nemožná. I ve stávajících ulicích ve městě lze vhodným značením vytvořit přehledný dopravní prostor pro cyklisty. Ve městě se často stavělo tak abychom dostali cyklisty ze silnic, takže se stavěly cyklochodníky, které jsou však pro jízdu na kole nevhodné. Stavebně se totiž jedná o chodníky a některé takové cyklochodníky v našem městě jsou vpravdě nebezpečné (Hřbitovní, Žerotínova, park Kozina) a vytvářejí zbytečné napětí a kolizní situace mezi jezdci a chodci.
3.       Navazující mobiliář
Pokud máte někdy pocit, že se ve ValMezu špatně parkuje, pak vězte že bezpečně odstavit kolo je ve městě mnohem větší problém. Město má zvláštní dar instalovat cyklistický mobiliář, který lidé neumí, nebo dokonce nemohou použít. Naštěstí je ve městě ještě dostatek hromosvodů, zábradlí a pouličních lamp, u kterých můžeme svůj bicykl uzamknout. Bohužel ani u veřejných institucí nemáte dnes možnost bezpečného uzamčení kola. Dojíždění dětí do školy je dnes prakticky nemožné, a tak každé ráno i odpoledne pozorujeme v městském provozu efekt „mamataxi“, kdy je okolí každé školy dopravně-sociálním experimentem, který se v přírodě dá přirovnat snad jen k rozkopnutému mraveništi.
4.       Dopravní výchova
Je smutným trendem, že kvalita znalostí pravidel a orientace v dopravním prostoru se u dětí snižuje s tím, čím více se je snažíme chránit. Určitá míra vystavení dětí dopravní realitě je nezbytná k jejich samostatnosti.Naše město má značný deficit v této oblasti a napravit tento deficit znamená ulevit automobilové dopravě a podpořit fyzickou aktivitu mládeže i dospělých. Cyklodoprava však není jedinou alternativou k automobilům. Funkční městská hromadné doprava dokáže s ucpaným městem divy, navíc celoročně – o tom však příště…
Za Nezávislé VM Honza Liebel.Může jít o obrázek ulici a silnici

Zpět

Není k dispozici žádný popis fotky.

Kontakt

Nezávislí Valmez Valmez

+420 724 205 381

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode