Autobusové nádraží nebezpečné pro cestující ?

12.09.2019 09:59

Autobusové nádraží nebezpečné pro cestující?

O nesplněných slibech investora stavby PENNY marketu a radnice jsme již psali. Rekonstruované autobusové nádraží má však závad mnohem více. Hlavní problém spočívá v tom, že na poloviční plochu bylo „nacpáno“ původních devatenáct stání autobusů. U moderních dopravních terminálů, řízených kvalitními počítačovými systémy, přitom stačí méně než polovina stání. A protože autoři projektu ve Valmezu zjevně neměli dost místa, nebo zkušeností, je ve výsledném projektu velké množství chyb, které mohou být nebezpečné pro cestující i řidiče autobusů.

- Už od zahájení provozu si mnozí řidiči autobusů stěžují, že se k některým stáním s autobusem prostě nevejdou. Na vině jsou jednak stísněné poloměry otáčení, neumožňující řádné najetí k jednotlivým nástupištím, především ale příliš dlouhé zvýšené přístupy k jednotlivým přechodům pro chodce, které jsou navíc nesmyslně pravoúhlé. Autobus se jim musí vyhnout a následně nedokáže zajet až k hraně nástupiště. Cestující tak musí při nástupu i výstupu vstupovat do vozovky a hlavně pro starší a invalidní občany je to často obtížné. Městem tolik propagovaná bezbariérovost je nulová. O těžké situaci řidičů svědčí již po několika dnech nabourané označníky zastávek.
- Jednotlivá nástupiště spojují přechody pro chodce. Bohužel mezi čtvrtým (zastávka č.9) a pátým (zastávky č.3 – 8) nástupištěm přechod pro chodce zcela chybí! Cestující tak musí při překonávání tohoto prostoru zdolat dva zvýšené obrubníky, navíc jim zde hrozí kolize s projíždějícími autobusy a vozidly zásobování PENNY marketu.
- Celkově nevhodný je vjezd z ulice Zašovská, společný pro autobusy, vozidla zákazníků a zásobování PENNY. Korunu tomu ovšem nasadilo dopravní značení, kdy značka zákazu vjezdu je z pohledu přijíždějících řidičů umístěna nelogicky naproti odbočovacímu pruhu k PENNY, a ne tak jak má být, tj. vpravo vedle pruhu směřujícímu ke stáním autobusů. Mnozí řidiči směřující k PENNY tak omylem zajíždějí na autobusové nádraží, kde zmateně krouží a hledají cestu na parkoviště.
- Informační systém nádraží je případem sám pro sebe. Cestující, který cestuje do našeho města poprvé ani nemusí poznat, kam vlastně přijel. Jasně identifikovatelný výrazný název Valašské Meziříčí prostě chybí. Tištěná odjezdová tabule má své nejlepší roky dávno za sebou, elektronická odjezdová tabule (pořízená s krajskou dotací) je mimo provoz. Přehledný plán rozmístění jednotlivých stanovišť není k dispozici. Nádražní hodiny, určitý symbol nejen autobusových, ale i vlakových nádraží, ukazují z jedné strany už několik let stabilních tři čtvrtě na sedm, z druhé strany jsou přelepené.
- Zaspala také radnice, která se jinak tváří, že s PENNY marketem a autobusovým nádražím nemá nic společného. I přes zvýšené množství cestujících ze zastávky MHD na Zašovské ulici (od jara zde zastavuje i okružní linka MHD č.10) zastávka stále nemá ani základní přístřešek, který by čekající cestující chránil před nepříznivým počasím.
- Zastávkové přístřešky na autobusovém nádraží jsou kapitolou samou pro sebe. Nejen že je jich málo (8 přístřešků na 19 stání) ale například na druhém a třetím nástupišti jsou umístěny na krajních stáních, kde je cestující ze zbývající části nástupiště jen těžko využijí. Že přístřeškům chybí boční stěny, chránící cestující během větrného počasí, je jen smutným detailem.
- Nepříjemná zpráva hlavně pro účastníky autobusových zájezdů – v místě před odbavovací budovou, kde se dříve vešly dva zájezdové autobusy, bude mít po stavebních úpravách problém vejít se i jeden.
- Chybí chodník od ulice Zašovská, směrem od Rajky. Svědčí o tom už nyní vyšlapaná blátivá pěšina podél PENNY marketu.

Celkově je na výsledku vidět, že investor maximálně šetřil a postavil jen to nejnutnější, co si vynutila stavba PENNY marketu. Není se moc co divit. Pokud ČSAD Vsetín nezíská od Zlínského kraje dlouhodobý kontrakt na autobusovou dopravu (v nedávno zrušené soutěži neuspěl), je osud autobusového nádraží nejistý. Navíc město stále plánuje výstavbu dopravního terminálu společného pro vlaky a autobusy v areálu bývalé Křižanovy pily naproti vlakovému nádraží. Stávající autobusák na Zašovské by se tak stal nepotřebným. Snad si tedy vedení města vezme při přípravě terminálu poučení z chyb, kterých se dopustil investor rekonstrukce stávajícího autobusového nádraží. Protože ale zatím příprava dopravního terminálu na meziříčské radnici poněkud zamrzla, mohlo by vedení aspoň jednat s ČSAD Vsetín (kterému bez řádné soutěže prodloužila smlouvu na provozování MHD) o odstranění závad a splnění slibů (lavičky, koše, čekárna…), daných na jaře tohoto roku.

Abychom ale nekončili téma jen pesimisticky, ukážeme vám v příštím příspěvku, jak také mohou v České republice vypadat opravdu moderní autobusová nádraží a terminály.

Zpět

Není k dispozici žádný popis fotky.

Kontakt

Nezávislí Valmez Valmez

+420 724 205 381

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode